Tämä on rinnakkaisteksti tämän blogin
kirjoitukselle. Luimme saman kirjan ja kirjoitamme kumpikin siitä
jotain (ilman mitään keskustelua etukäteen, jotta näkökulmat säilyisivät
kontaminoitumattomina!). Emmi Itärannan Teemestarin kirja edustaa
jonkinlaista fantasiakirjallisuutta, jota olen vältellyt
menestyksekkäästi tähän asti.
Pelkäsin hieman joutuvani kohtaamaan elle-loppuisten nimien esiinmarssin
ja opettelemaan vastahakoisesti keijujen perimysjärjestelmiä ja uusia
kieliä. Arvelin, että tiedossa olisi tarpeettoman paljon vauhtia ja
vaarallisia tilanteita sormustenherra-asuissa ja kuulin jo korvissani mahtipontista
elokuvamusaa. Mutta ei se onneksi ollutkaan sitä!
Teemestarin kirja sijoittuu Suomeen ja kertoo omasta maailmastamme
tulevaisuudessa (tarkkoja vuosia ei mainita, mutta vuosisadoista on kyse) suuren katastrofin jälkeen. Tuhon luonnetta ei selvitetä, koska se on kaikille henkilöhahmoille itsestäänselvyys, jota ei ole tarvetta avata. Kertomatta jäävät asiat luovat omanlaisensa, vähän
uhkaavan tunnelman.
Noria Kaitio on juuri valmistunut teemestariksi
yhteiskunnassa, jossa vesivarat ovat rajalliset ja veden käyttö tiukasti
kontrolloitua. Kaikilla joutuvat ottamaan kantaa vesikysymyksiin --
vesi on elämä, ja jokaisen elämä on vedessä. Vesirikos on rikoksista
pahin. Teemestareilla on kuitenkin perintönä kulkevaa salaista tietoa
lähteistä, vaikka muut käyttävät vain pieniä korttiannoksia puhdistettua
merivettä. Yhtäkkiä Noria huomaa olevansa yksin ja vainottu tietojensa
tähden.
Kirja tutkailee sitä, millaiset olosuhteet saavat ihmisen myymään
arvonsa ja muuttamaan sukupolvien ajan toistuneita tapoja. Olisiko
Noria joutunut suurten valintojen eteen vähemmän myrskyisissä
olosuhteissa, vai olisiko hän onnistunut luovimaan elämänsä läpi kaikkia
miellyttäen? Tarinan loppukin jää auki. Takakansitekstin mukaan Itäranta
"sivuuttaa ilmiselvät juonikuviot" ja "katsoo pettävän tyynesti
tuhoutunutta maailmaa". Tyynen vedenpinnan alla on paljon.
Tässä ovat teoksen vahvuudet: teksti ohittaa rakkaustarinan (vaikka
vihjaa jotakin viipyilevällä kuvauksella Norian parhaan ystävän
alastomasta vartalosta), eikä lopputappeluakaan oikein näytetä. Kirja ei myöskään
herkuttele itsekeksityllä teknologialla, vaan toisenlaisen maailman
kuvauksessa säilyy maltti. Ekologisia kannanottoja vilahtelee rivien
välissä. Jokaisen talon katto on aurinkopaneeleja täynnä, kulkuvälineet
ovat "helipyöriä" ja "-vaunuja". Muovihaudasta löytyy jatkuvasti kierrätyskelpoisia entisteknologian jäänteitä, vaikka kukaan ei enää tiedä, mitä lähes hajoamattomina säilyneillä esineillä on joskus tehty.
Kiinnostavinta tällaisessa fantasiakirjassa on minusta se, mikä ei ole muuttunut -- mikä on liian lähellä ja todellista, että sitä voisi kuvitella toiseksi. Sosiaaliset suhteet esimerkiksi. Nähtävästi sadoissa vuosissa ei ehditä hirveästi eteenpäin sukupuolijärjestelmän osalta. Teemestarina toimiva nainen on kummajainen, melkein sopimaton ilmiö. Neidittely ja teitittely on suorastaan yleisempää kuin nyky-Suomessa. Kommunikointiin käytettäviä "viestimiä" on taas vain yksi koko taloudessa, ja se seisoo eteisen seinällä. Kieli muuten on samanlaista kuin nykyään. Dialogi ei ole kirjan parasta antia, se on aika jäykkää ja puhdasta kirjakieltä. Olisin vähän toivonut edes jonkinlaista huumorin välähdystä tarinassa. Minulla on taipumus alkaa nähdä tahatonta komiikkaa siellä, missä tarina ottaa itsensä kovin vakavasti.
Kokonaisuutena tämä esikoisteos on tietysti upea. Kirjoittaja luo Suomen, jossa asuvilla ihmisillä on aivan erilainen suhde veteen kuin meillä nyt. Sanonnat ja ikiaikainen perimätieto, elämään ja kuolemaan liittyvä kuvasto, arkielämä ja seremoniat, kaikki liittyy veteen, kaikessa virtaa veden kaikkea kuviteltavissa olevaa yhdistävä pyörre.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti